Wat kun je nu alvast voorbereiden om te starten als ondernemer terwijl je nog “moet” wachten?
Ik schreef er al over in de blog: Ik ga het gewoon doen!
Soms wil je heel graag iets en heb je ook echt vol overtuiging besloten dat je het gewoon gaat doen, maar vervolgens zit je in de wachtstand.
Dat kan uiteraard door verschillende redenen komen.
Ikzelf had besloten dat ik als ondernemer wilde gaan starten na mijn burn-out, maar moest nog maanden wachten op de officiële afwikkeling met mijn voormalige werkgever en het opstarten van het UWV.
Ik mocht juridisch dus nog niet starten, en dat terwijl ik er zo veel zin in had en eindelijk weer ergens heel veel energie van kreeg!
Toch is er heel veel dat je al kunt voorbereiden terwijl je wacht.
Wil jij ondernemer worden maar ben je nog aan het wachten? Of ben je gestart als ondernemer maar heb je even geen overzicht wat je nu allemaal moet gaan organiseren?
Lees dan verder!
Ik hou het algemeen in deze blog omdat ik natuurlijk niet weet welke onderneming je gaat starten, maar deze tips zijn voor iedereen bruikbaar!
Wil je overigens een op maat inspiratiegesprek wat jij kunt doen al ter voorbereiding? Dat stuur me even een berichtje.
Een van de meest prettige dingen om vooraf al klaar te hebben staan of in elk geval over nagedacht te hebben is je boekhouding!
Vanaf dag 1 dat je gaat starten als ondernemer zal de boekhouding een onderdeel zijn van je ondernemersleven!
Zorg dat je deze goed georganiseerd hebt zodat het je geen kopzorgen bezorgt maar je juist energie geeft!
Zelf ben ik vanaf dag 1 gestart met een online boekhoudsysteem dat ik me heb laten uitleggen door een gespecialiseerde Virtual Assistant.
We hebben samen het hele programma ingericht en doorgelopen, waardoor nu nog steeds mijn boekhouding makkelijk en snel gaat.
Ik zelf werk met het online systeem Moneybird, maar er zijn nog veel meer online boekhoudprogramma’s.
Ik ben me ook gaan inlezen in het profit first syteem.
Zodat ik heel duidelijk vanaf dag 1 geld opzij zet voor de BTW en de belastingen, maar ook potjes heb voor winst, salaris en kosten. Heel overzichtelijk. Daar hou ik van en ik vond het vooral ook heel prettig om dit soort zaken goed te hebben staan vanaf dag 1.
Verder kun je natuurlijk al aan de slag met je bedrijfsnaam.
Mijn bedrijfsnaam was vrij snel duidelijk. DoorNoortje moest het worden. En daar dan nog de uitbreidingen DoortNoortje Virtual Asistant, DoorNoortje Yoga en DoorNoortje Lifestyle Design.
Check vooral even vooraf of een bepaalde naam al bestaat. Dat kan via de site van de KVK en via het handelsregister.
Ook kun je kijken of een domeinnaam al geregistreerd staat voor je website. Jammer als je daar pas later achter komt.
In eerste instantie wilde ik graag DoorNoor, maar deze was al bezet dus week ik uit naar DoorNoortje.
Check ook je merknaam om er zeker van te zijn dat er geen andere bedrijven zijn die jouw naam/ merk voeren.
En als laatste tip, misschien denk je er nu nog niet aan, maar hoe klinkt jouw naam in het buitenland? Wellicht komen er buitenlandse klanten op je pad.
Je logo en brandkleuren.
Je kunt meteen kiezen voor een professionele designer die volledig je logo en branding maakt.
Je kunt ook doe het zelven in Canva (gratis) of Adobe illustrator (proefweek). Pinterest kan je heel veel ideeën geven rondom logo en kleuren.
Zelf heb ik ervoor gekozen om een bevriende creatieveling mijn eerste logo te laten ontwerpen.
Nu na 2 jaar werd het tijd voor een complete rebranding van Mevrouw Knot. Ik heb nu 2 nieuwe logo’s (VA en Lifestyle Design) die bij elkaar passen en mooie branding kleuren die ik overal in kan doorvoeren. Niet noodzakelijk maar wel professioneel.
Minder Sexy maar wel heel erg belangrijk zijn je Algemene voorwaarden, je privacyverklaring en je overeenkomst van opdracht (afhankelijk van welk bedrijf).
Als je dit vooraf al regelt en klaar hebt staan, scheelt het je heel veel gedoe in de toekomst.
Juridisch heb je een en ander dan goed op papier staan.
Het mooie is dat je deze gegevens dan weer kunt doorvoeren in je website maar ook bijvoorbeeld in je online boekhoudsysteem.
Zo krijgen al mijn klanten de algemene voorwaarden meegestuurd met de offerte en krijgen ze na goedkeuring van offerte een overeenkomst van opdracht waarin de afspraken onderling op papier staan.
Ik heb deze Algemene voorwaarden en OvO destijds via een andere VA online gekocht. Ik ben er over aan het nadenken om een samenwerking aan te gaan met een juriste om deze 3 items online aan jullie aan te bieden.
Laat me even weten als je hierin interesse hebt.
Zodra ik hier meer duidelijkheid over hebt komen ze online te staan.
Je website.
Heel veel ondernemers denken dat ze geen bedrijf kunnen opstarten voordat er een website online staat. Dat is mijn inziens niet waar.
Ik ben gestart als ondernemer door zichtbaar te zijn op Instagram en uiteindelijk na een maand of 7/8 ben ik pas met een website gestart.
Je kunt dit natuurlijk ook al vooraf klaarzetten.
Daar zijn heel veel tutorials over te vinden op Youtube. Maar wanneer dit totaal niet jouw interesse heeft om het zelf te doen, kun je uiteraard dit ook door iemand laten doen.
Ik bouw zelf websites voor ondernemers en vind dit heerlijk om te doen!
Ik kan je naast alleen het technische stuk ook begeleiden in het aanbod, je uitstraling, je koppeling met andere programma’s etc.
Stuur me gerust een berichtje als je meer hierover wilt weten.
Je Social Media.
Geen bedrijf meer zonder social media. Nou dat is niet helemaal waar maar ik ben er wel van overtuigd dat social media je behoorlijk kan helpen qua zichtbaarheid en vindbaarheid.
Je kunt alvast een bedrijfsaccount aanmaken op zowel Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en TikTok.
Je hoeft niet alles te kiezen. Bekijk waar jouw doelgroep zich bevindt en gebruik deze kanalen. Richt de andere kanalen dusdanig in zodat men je kan vinden en doorverwezen wordt naar je actieve kanalen.
Ikzelf heb gekozen voor volledige zichtbaarheid op Instagram. Daarnaast gebruik ik Pinterest en mijn Podcast om zichtbaarheid te krijgen. Facebook en LinkedIn zijn aanwezig als online visitekaartje en sinds kort probeer ik ook tiktok.
Nou ik denk dat je aan de slag kunt, niet?
Misschien heb je zelfs wel tijd tekort om dit alles klaar te zetten voordat je wilt starten als ondernemer.
Laat het je niet ontmoedigen. Start before you’re ready is mijn favoriete uitspraak. Begin en stel bij, zet puntjes op de i. Anders begin je nooit.
Kies de zaken die je zelf graag vooraf helemaal op orde hebt (bij mij was dit het stukje financiën en juridisch) en Let’s go!
Heel veel ondernemers plezier!