Nu ik mijn online podcast training live heb gezet krijg ik vragen van ondernemers over hoe je een podcast in kunt zetten voor je bedrijf.
Ik heb daar wel wat ideeën over!
Zelf ben ik in maart 2020 gestart met mijn eigen DoorNoortje Lifestyle podcast. Ik deel daar vooral verhalen en overpeinzingen van mezelf. Van mijn weg van meer dan 10 jaar doodongelukkig in mijn werk naar locatie onafhankelijke ondernemer in Bali zijn.
De Podcast neemt je letterlijk mee naar Bali, ik neem heb namelijk vaak buiten op in de hangmat met geluiden van honden, kippen, hanen, wind, vliegers etc. Dat is misschien niet perfect volgens het podcast plaatje, maar hé. Ik leef graag buiten het plaatje en het boekje. Iets wat heel erg bij mij past maar ook bij mij bedrijf DoorNoortje Lifestyle Design.
Maar hoe kun jij een podcast nu gebruiken voor je business.
Nou allereerst de vraag: Waarom wil je een podcast starten? Omdat anderen dat doen of omdat jij het zelf wilt?
En wat wil je graag met je luisteraars delen?
Wat is je doel?
Om even terug te komen op mijn eigen podcast in relatie tot mijn bedrijf.
Qua marketing zet ik alles op alles om een band op te bouwen met mijn luisteraars / volgers. Dat deed ik tot voor kort vooral op Instagram. Maar zoals we allemaal weten is het algoritme van instagram soms erg moeilijk te doorgronden en is instragram ook een vluchtig kanaal. Er wordt snel geswiped of doorgetappt.
Ik voel dat ik iets te delen heb op het gebied van dromen, wensen en verlangens. Op het gebied van je droomleven waarmaken. Op het gebied van omhoog krabbelen na een heftige periode.
Waar beter kan dit dan in een podcast.
Ik kan precies delen wat ik wil en ik neem mijn luisteraars echt mee in mijn verhalen en overpeinzingen. Levert dit me direct klanten op?
Nee, maar zoals je vast al weet hebben dit soort dingen tijd nodig. Dan kun je beter maar iets doen wat je zelf ook erg leuk vindt. Dat is ook de reden dat ik vrijwel alleen maar op instagram te vinden ben. Dat kanaal vind ik leuk, daar beleef ik zelf ook plezier aan. Dat straal ik vervolgens uit en zo ontstaan er mogelijkheden tot zakelijke relaties en klanten.
Door mijn podcast leren mensen de echte Noortje kennen. Ze horen wat me bezig houdt, hoe ik in het leven sta, maar ook wat ik doe qua werk etc.
Ik vertel vaak even kort qua werk hoe ik ervoor sta. Vooral wanneer ik een webinar organiseer vanuit Lifestyle Design, maar ook nu met de podcast training. Het komt voorbij in mijn verhalen en men weet daardoor van het bestaan af.
Maar goed, dat is mijn manier. Jij moet doen wat bij jou en bij jouw bedrijf past.
Stel je hebt een reisbureau of een reisblog. (in deze tijd niet de makkelijkste branche). Je zou reisverhalen kunnen vertellen in je podcast. Van jezelf of van je klanten. Vertel wat je hebt meegemaakt, wat het mooiste was tijdens de reis. Neem je luisteraars echt mee in het moment zeker nu zelf reizen bijna niet kan.
Tussendoor kun je als travel-agent laten horen wat jij daarin hebt gedaan voor de klant zonder dat het er al te dik bovenop ligt. Zorg ervoor dat de verhalen leven. Dat men echt mee op reis gaan wanneer ze jouw podcast luisteren. Ze zullen niet direct klant worden, maar op het moment dat ze in 2021 willen gaan boeken dan denken ze aan jou. Ze weten wie je bent. Ze ‘kennen’ je al een beetje en je creëert eigenlijk al een vertrouwensband.
Ander voorbeeld:
Je maakt zelf sieraden.
Vertel het verhaal achter de sieraad. Waarom ben je deze gaan maken, welke boodschap zit er achter. Kun je misschien verhalen van klanten delen.
Een vriendin van mij heeft een missie.
Ze wil bevallen voor elke moeder (in spe) een krachtige, sterke, mooie ervaring maken waar je met trots en plezier naar terugkijkt. Mooie missie dacht ik zo!
Nu heeft ze een podcast (haar eigen idee) waarbij ze vrouwen interviewt over hun bevallingsverhaal. De mooiste bevallingsverhalen komen voorbij waardoor je als zwangere een hele andere kijk op de bevalling krijgt dan de angstverhalen die je vaak hoort. Levert haar dit direct klanten op. Nee, maar ze heeft wel een aanbod voor een hypnobirthing cursus offline en online die ook genoemd worden. Daarnaast heeft ze nog een aanbod voor online visualisaties voor zwangeren. Ook iets wat terloops in haar podcast benoemd wordt. Op deze manier komt haar boodschap precies bij haar doelgroep terecht.
Nog een voorbeeld dan:
Een andere vriendin heeft een bedrijf: Happy Outdoor Yoga & Coaching waarmee ze vooral het in de natuur zijn als rode draad wil laten zien. Buiten zijn, in het bos of op het water geeft je het gevoel van vrijheid, van ruimte en van rust.
In haar podcast die nu net online staat (mede door mijn online training – trots) neemt ze letterlijk haar luisteraars mee naar buiten. Ze neemt de podcast op terwijl ze in het bos is of op haar SUP board staat. In de podcast deelt ze diverse zaken maar ze nodigt haar luisteraars vooral uit om ook mee naar buiten te gaan. Prachtig toch. Op deze manier ontstaat er verbinding.
Haar programma zal via haar podcast haar luisteraars bereiken en ook wanneer iemand behoefte heeft aan coaching dan zal de band / de verbinding ervoor zorgen dat men uiteindelijk door haar gecoacht willen worden.
Is een podcast voor iedereen?
Nee. Dat denk ik niet. Allereerst moet jij het leuk vinden om te doen en het moet bij je passen. Daarnaast moet het ook bij je bedrijf passen, alhoewel ik denk dat wanneer jij het echt wil omdat je het leuk vindt dat het ook bij je bedrijf past.
Stel je bent een zakelijke advocate maar je vind het wel heel erg leuk om je kennis en ervaring te delen. Je main business is arbeidsrecht en je staat vooral mensen bij die een arbeidsconflict hebben. Dan zou het mooi zijn om je tips en adviezen hierover te delen aan de hand van (anonieme) voorbeelden. Hierdoor kun je mensen helpen die in dezelfde situatie zitten.
Maar geef je dan niet te veel kennis weg? Worden deze mensen dan nog wel klant?
Ik ben ervan overtuigd dat dit je neerzet als expert. Je biedt mensen die luisteren naar je podcast ondersteuning. Ze voelen zich enorm geholpen door jouw podcast en jouw kennis. Op het moment dat er een brief moet worden verstuurd zullen ze bij jou aankloppen. Op het moment dat hun zaak net even anders verloopt zullen ze jou bellen. Omdat je ze al zo goed geholpen hebt. En worden ze zelf geen klant dan kan het zomaar zijn dat ze jou naam doorgeven aan iemand die er middenin zit die vervolgens weer een potentiële klant is.
Ja een podcast kost tijd. Ik hoop je de opstart in ieder geval heel erg makkelijk te maken met behulp van mijn training. Maar wellicht kun je door je podcast een ander kanaal laten vallen. Is linkedIn bijvoorbeeld niet jouw kanaal. Stop dan om daar energie in te stoppen en geef die energie aan iets wat je leuk vindt om te doen. Of wat je ook nog zou kunnen doen, is het editen en online plaatsen uitbesteden aan een VA. Dan hoef jij alleen maar op te nemen!
Je hoeft niet wekelijks een nieuwe aflevering erop te zetten, dat kan ook 2 wekelijks, 1 x per maand of net wanneer het uitkomt.
Je kunt zelf verhalen vertellen of mensen interviewen die hun verhaal willen delen.
Vervolgens heb je ook weer mooie content om te delen op je social media kanalen (en misschien toch ook op LinkedIn)
Make it fun and easy!
Heel veel podcast plezier,
Liefs Noortje