Je herkent het misschien wel als zzp-er / Digital Nomad / Entrepreneur.

Er zitten altijd te weinig uren in een dag. Je had graag nog zoveel meer gedaan en je to- do lijstje wordt maar niet korter.
Je ervaart drukte, continue.

Je wilde deze baan, dit bedrijf om lekker te kunnen leven, werken op verschillende locaties en vrijheid te ervaren. In plaats daarvan zit je dagenlang achter je laptop en werk je misschien wel meer dan ooit tevoren.
Het werk zelf is niet het probleem, dat lukt je prima om uit te voeren. Maar al die andere dingen! Poeh die nemen meer tijd in beslag dan je ooit had kunnen bedenken.

Als dat zo is, lees dan vooral even verder.

En nee ik ga echt niet verkondigen dat je alles uit moet besteden aan een VA. Dat kan natuurlijk wel, maar er zijn andere dingen die je zelf kunt doen om minder drukte te ervaren!

Tip 1:

Bepaal zelf je werkdag.
Dit klinkt misschien simpel maar lees het volgende eens, wellicht komt je heel erg herkenbaar voor.
Je start je dag met je dagplanning. Dan besluit je eerst even om je mail te checken. Daar zitten wat nieuwe taken bij. Je beantwoordt een paar mailtjes direct en de taken voeg je toe aan je to do lijst. Dan kijk je even op je telefoon. Een appje van een klant die vraagt of je toch nog even naar die opdracht wilt kijken. Lijk je een beetje op mij dan kijk je meteen naar die opdracht. Ondertussen ben je al snel een uur verder. Dan een appje van iemand die wil afspreken, ja leuk wanneer?? En je zit weer te spitten in je agenda voor een plekje. Nog even social media kijken en daar volgen ook weer acties uit. Je ziet iets voorbij komen in de stories van al je mede ondernemers waar je onrustig van wordt. Die is echt goed bezig, dat wil ik ook! Toch maar eens verdiepen in die insta cursus geven. Etc etc.
Je hele dagplanning start misschien pas 2 uur later en rustiger ben je er niet van geworden.
Wat dan beter te doen?
Start niet met je mail. Simpel he! Maar echt, dat scheelt zo veel! Begin ’s ochtends met je to do lijstje (hoe die er uit moet zien volgt later) en plan een uur in voor je mail halverwege of aan het einde van de dag (afhankelijk van jouw business). Zet het liefst ook nog je telefoon op vliegtuigmodus en kijk eens hoeveel je gedaan krijgt. De must do’s uit je mail en telefoon kun je dan in de middag (wanneer je to do lijst af is) uitvoeren of inplannen voor later. Je zult je productiever en rustiger voelen

Tip 2:

Batch indien mogelijk.
Als je eenmaal lekker ergens inzit moet je er eigenlijk van profiteren! Dus ben je bezig met een blog of content te schrijven en merk je dat het goed gaat, schrijf dan door!
Maar je content voor de hele maand of schrijf meerder blogs! Maak gebruik van die flow en laat de energie dan niet weer wegzakken naar een onderdeel van je werk waar je weer in moet duiken.
Kijk eens of dit mogelijk is voor jouw business. Misschien kun je wel 1 social media dag in de maand plannen waar je alle berichten schrijft en inplant voor de hele maand. Of een dag waarop je je bezig houdt met het aanpassen van je website. In een hele dag krijg je meer gedaan dan 7 keer een uurtje tussendoor. En mocht het heel soepel gaan die dag dan heb je tijd over. Die mag je uiteraard gebruiken voor andere to do dingen, maar je mag dan ook heerlijk even wat anders / voor jezelf gaan doen! Enjoy!

Tip 3:

Enjoy, daar ga ik nog even op door. Want hoe tof is het dat jij gewoon jouw eigen bedrijf hebt en je als Digital Nomad werkt! Hoe stoer ben je dat je deze stappen voor jezelf hebt gezet. Dat jij ervoor gekozen hebt om jouw leven zo in te richten dat je kunt leven zoals jij dat wilt. Geniet daarvan! Hoe druk je het ook hebt, ben dankbaar! Dankbaar voor wat je nu al hebt, voor de keuzes die je hebt gemaakt, voor de dingen die nog gaan komen.
Echt dit klink simpel, maar het doet zoveel met je gevoel en drukte ervaring!
We streven vaak naar doelen en vergeten te genieten onderweg. Probeer daar eens bij stil te staan, het zal je helpen.

Tip 4:

Dat eeuwige to do lijstje
To do lijstjes zijn prima, ik werk er heel veel mee omdat ik simpelweg anders echt heel veel vergeet.
Alleen wanneer ik elke dag dat to do lijstje zie dan word ik onrustig en ervaar ik vanzelf het drukte gevoel.
Dus ik heb het voor mezelf anders ingedeeld. Ik heb per dag een must-do en een to-do lijstje. Mijn must do lijstje bestaan maar uit maximaal 3 activiteiten en die moeten dus echt gedaan worden die dag. Daar begin ik dus ook aan nog voordat ik de mail / telefoon erbij heb gepakt. Wanneer ik daar even full focus aan ga zitten, dan krijg ik deze activiteiten zeker gedaan. Lukt het me om me niet te veel af te laten leiden dan heb ik vaak nog heel wat ruimte en tijd over. Dan pas pak ik mijn to do lijstje erbij en bekijk ik wat ik die dag nog kan en wil uitvoeren.
Blijft er iets te lang op mijn to-do lijstje staan dan verplaats ik deze vanzelf een dag naar mijn must-do lijst.
Mijn to-do lijstje heet trouwens mijn Ta da lijst. Mijn motto is ook less to-do’s, more ta-da’s!
Verder werk ik met een planner waarbij ik ruimte heb om mijn must-do’s en to-do’s in te delen. (ik kan de flexieplanner aanbevelen).

Tip 5:

Accepteer dat je niet alles kunt.
Echt mensen, al zaten er 30 uur in een dag dan zou je nog hetzelfde ervaren en dezelfde to-do lijst hebben. Je kunt niet alles tegelijk! Er zullen altijd activiteiten blijven liggen en ideeën op de lange baan geschoven worden. En dat is prima! Je focust jezelf automatisch op wat nu voor jou het beste is en het belangrijkste is. Dat idee blijft wel bestaan en wanneer de tijd rijp is dan past het idee helemaal op jouw must-do list. En doet iemand anders het nu al en heb je daarom het idee dat jij dit ook moet gaan doen? Helaas, dat is de verkeerde intentie. Zo’n idee moet voortkomen uit jouw enthousiasme, uit jouw inspiratie. Niet omdat iemand anders het doet en jij denkt dat je dit ook moet doen. Laat het dus los. Accepteer dat niet alles nu kan en maak het jezelf iets makkelijker.

Tip 6:

Maak keuzes.
Deze tip sluit aan bij de vorige tip. Durf keuzes te maken, want zoals ik net ook al schreef je kunt niet alles tegelijk. Of zoals mijn businesscoach altijd zegt, kies 1 ding en go all-in. Wanneer je alles wilt doen of alles tegelijk wilt doen dan verlies je focus en doe je dus eigenlijk alles maar half of erger er gebeurt niets. Ben niet bang voor je keuzes. Laat je daardoor andere dingen liggen? Voor nu misschien wel maar dat wil niet zeggen dat je ze nooit meer maar oppakken. In je beginfase is het misschien nog lastig om een keuze te maken omdat je veel leuk vindt, veel wilt leren en ‘aan-gaat’ van alle nieuwe en interessante informatie. Dat is niet erg. Die fase mag er zeker zijn. Maar er komt een moment dat je mag gaan kiezen. Dat wil niet zeggen dat je al het andere niet meer mag doen, maar je main focus gaat naar jouw keuze. Daar bijt je je in vast en je zult zien dat ook dat je minder drukte zal geven.

Tip 7:

Let er eens op wat je zegt tegen anderen op het moment dat ze je vragen hoe het met je gaat. Antwoord jij al snel met:  “ja goed, lekker druk”? Of als iemand met je wilt afspreken: “Ja dan moet ik even kijken want ik heb het erg druk”?
Probeer je daar eens bewust van te zijn en probeer het eens anders te formuleren voor jezelf. In het begin zal dit nog niet vanzelf gaan en moet je je nieuwe antwoord inprenten, maar je zult zien dat dit gaandeweg verandert. Je voelt je jezelf dan automatisch minder druk.
Dus bijvoorbeeld op de vraag hoe gaat het met je antwoord je vanaf nu: “Ja goed, op het moment is heerlijk alles in balans”. Ook al is dit in het begin nog niet helemaal zo, dat zal gaan veranderen.

Tip 8:

Een klein beetje herhaling, maar dat is niet erg. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
Wanneer jij zoveel mogelijk taken in een uur propt zal dat ten kosten gaan van je aandacht en dus van de kwaliteit. Uiteindelijk telt die kwaliteit.
Nu hoor ik je denken maar ik werk uurtje factuurtje en ik zal toch echt dat in een uur af moeten krijgen. Uiteraard, ik snap je punt. Maar het zou zonde zijn wanneer klanten weglopen omdat de kwaliteit niet naar wens is. Probeer het wat relaxter te maken voor jezelf. Houd rekening met je facturabele uren en met je eigen uren waarin ook investering zit. Uiteraard houd de balans! Maar zit ook niet te veel op je uren, daar krijg je stress van!

Tip 9:

Ja en daar is die dan toch ; )
Besteed dingen uit die je niet zelf wilt doen, of die je veel te veel tijd kosten.
Stel je wilt een podcast opnemen, maar je hebt geen idee hoe je dat moet gaan aanpakken. Je kunt er uren instoppen om dat uit te zoeken, te oefenen met editen, uit te zoeken waar en hoe je de podcast moet plaatsen etc. Je bent hier al snel een dag mee kwijt. Je kunt ook een professional zoeken die dit allemaal al weet en kan. Jij neemt je podcast op, stuurt dit door en je VA regelt de rest. Je hebt dus uren over nu waar jij je weer kunt richten op je business, en ondertussen wordt er voor jou geregeld dat alles online staat zodat jij weer meer leads krijgt. Win win dus. En dit kan met nog veel meer zaken zoals emails beantwoorden, social media content creatie, pinterest marketing etc.
Maak het jezelf makkelijk. Je kan niet alles zelf doen maar je hoeft ook niet alles zelf te doen! In mijn blog: Wat is een VA en wat kan hij of zij doen voor je bedrijf? Lees je meer over de mogelijke taken van een VA.

Ondertussen dat ik deze blog heb geschreven heb ik 3 mails binnengekregen, 5 appjes en 2 instagram berichten. Maar het is me gelukt om me niet af te laten leiden en ik heb dus ook heel gefocust en binnen het uur deze blog geschreven.
Maar ik heb ook dagen dat ik al mijn tips zelf nog eens moet lezen! Take it easy!

Chat openen
💬 Stel eenvoudig een vraag!
Hoi!👋
Kan ik je helpen?