Wat houdt het VA vak nu precies in?
Wat zijn de taken en werkzaamheden als VA?
Virtual Assistant. Hét beroep van de toekomst. Een beroep met zo ontzettend veel mogelijkheden, maar wellicht daardoor ook nog wat vaag voor de meeste mensen.
Wat doet een VA nu eigenlijk?
Wat zijn je werkzaamheden als VA?
Waaraan moet je voldoen als VA?
Het komt allemaal aan bod in deze blog.
Ik schreef al eerder de blogs:
WAT IS EEN VA EN WAT KAN HIJ OF ZIJ DOEN VOOR JE BEDRIJF?
VA staat voor Virtual Assistant, een online assistent.
Niets concreets aan.
Je ondersteunt andere ondernemers met hun werkzaamheden en dat kan online en op afstand.
Misschien al iets concreter?
Maar wat doe je dan voor die andere ondernemer precies?
Ondernemers hebben veel werkzaamheden.
Naast hetgeen wat de ondernemer doet, bijvoorbeeld paarden coaching of muziekles geven, zijn er nog vele werkzaamheden die ook moeten gebeuren.
Denk daarbij aan:
– Website onderhouden en up to date houden
– Een nieuwsbrief uitsturen naar geïnteresseerden (wekelijks of maandelijks)
– Online marketing via social media
– Offline marketing middels flyers
– Administratie
– Email bijhouden
– Afspraken plannen
– Klantenservice (bijvoorbeeld kaartje sturen bij verjaardagen)
– Nieuwe data plannen voor workshops en evenementen
– Locaties vastleggen voor workshops en evenementen
– Marketing rondom workshops en evenementen
– Nieuwe ideeën voor je bedrijf uitwerken
– Ook online het aanbod aanbieden
– De hele techniek en koppeling organiseren rondom je online aanbod (betaalsysteem, beveiliging, video’s bewerken)
– Een podcast starten over het bedrijf en de expertise.
Bij al deze werkzaamheden en meer kan een VA ondersteunen.
Alles wat de ondernemer aan neventaken heeft kan een VA overnemen. Het is dus echt aan jou als VA de keuze wat jij wilt gaan doen voor de ondernemer.
Ben jij een allrounder of een specialist?
Werk jij graag aan langdurige projecten of ben jij gelukkiger wanneer je snel iets kunt opleveren?
Wie jij bent als persoon en hoe jij werkt en welke kwaliteiten jij hebt dragen bij aan de keuze wat jij als VA gaat aanbieden aan ondernemers.
In VA Design komt dit ook aan bod.
Je gaat een kwaliteiten test doen en een persoonlijkheidstest om te zien wat het beste bij jou als VA past.
Daarnaast is het al doende leren.
Zelf startte ik in 2018 als gespecialiseerd VA in Pinterest en Social Media marketing, maar ik kwam er al snel achter dat ik het allround VA-schap heel erg leuk vond, dat mijn klanten hier veel behoefte aan hadden en dat ik projecten met resultaat prettiger vind werken dan langdurige, moeilijk meetbare opdrachten.
Je mag als VA ten alle tijden je aanbod aanpassen en bijsturen. Dat maakt ondernemen en dit beroep ook zo ontzettend leuk en interessant.
De ondernemer kan ervoor kiezen om een VA in te huren vanwege tijdgebrek, vanwege zaken die hij of zij niet leuk vindt om te doen of vanwege de expertise die de VA heeft ten opzichte van de ondernemer zelf.
Email beheer is niet moeilijk. Je neemt de inbox over en maakt hier afspraken over met de ondernemer. De ondernemer zou dit ook zelf kunnen doen maar hier gaat vaak tijd en energie inzitten. Deze tijd en energie wil de ondernemer liever in zijn corebusiness steken (coaching, muziekles geven).
Social media marketing kan de ondernemer ook zelf, maar deze doet vaak maar wat tussendoor en heeft niet echt een doel of strategie. Hierbij kan het werk van de VA echt expertise toevoegen. De VA weet welke berichten er geplaatst moeten worden om van volgers klanten te maken. Deze expertise leer je onder andere in VA Design.
Doordat jij als VA hier dagelijks mee bezig bent groeit je expertise enorm snel. Misschien loop je nu 1 stap voor op een ondernemer. Dit zal snel 5 stappen zijn omdat dit de corebusiness van de VA is.
Hoe levert een VA de ondernemer geld op?
Tijd (en ook energie)
De tijd die de ondernemer niet bezig is met zijn email inbox kan hij of zij besteden aan zijn corebusiness.
Deze bezigheden leveren het geld op voor de ondernemer.
Stel jij hebt een uurtarief van 50,- en bent 1 uur per week bezig met de inbox, waardoor de ondernemer 1 klant extra kan coachen of 2 extra muzieklessen kan geven dan levert dit geld op.
In het geval van jouw expertise als VA inzetten gaat het om een investering. Niet alle ondernemers zien dit nog zo (vooral de startende ondernemers vinden dit lastig), maar de ondernemers die wat verder zijn weten dat een investering in een expertise hen uiteindelijk altijd geld gaat opleveren.
Als voorbeeld:
Een voedingscoach die enkel offline heeft gewerkt tot nu toe heeft heel veel ideeën voor de toekomst. Ze wil meer mensen bereiken en meer mensen helpen bij het afvallen en gezond leven.
Ze wil online cursussen aan gaan bieden.
Om dit op te zetten zal ze moeten investeren. Voor het bouwen van een online academie en voor de koppeling met een betaalsysteem en emailsysteem zal ze een VA inschakelen.
Dit kost haar een x bedrag.
Uiteindelijk op de lange termijn gaat ze dit bedrag ruimschoots terugverdienen wanneer ze de cursus gaat verkopen.
De ondernemer kan zelf een academie opzetten (als ze hier een beetje feeling voor hebben en zelf een cursus/opleiding hierin volgen) maar ze zijn ook veel tijd kwijt met het daadwerkelijk maken van de cursus en het technische aspect is voor hen nieuw en vaak ingewikkeld. De investering in een VA levert dus tijdwinst op, scheelt een hoop frustratie en levert uiteindelijk ook financiële winst op.
Om nog even terug te komen op de taken van een VA:
Op dit moment zijn dit de taken die ik als VA uitvoer voor klanten:
– Podcast editen en online plaatsen
– Social media content creatie en inplannen (posts, reels en story’s)
– Emailbeheer
– Administratieve taken
– Secretariële taken
– Evenement planning
– Boeklancering in Amerika organiseren
– PR (media opzoeken voor meer zichtbaarheid)
– Online academie bouwen
– Koppelen gratis weggever aan website in combinatie met een emailsysteem
– Nieuwe onlinetraining plaatsen op de online academie
– Webshop beheer
Taken die ik eerder heb uitgevoerd zijn buiten bovenstaande taken:
– Pinterest management inclusief content creatie
– Social media contentkalender maken voor 3 of 6 maanden
– Blogs schrijven
– Opstart podcast inclusief koppeling naar de diverse platforms
– Artikelen online magazine beveiligd online zetten, tegen betaling te lezen.
– Webshop bouwen
– Website bouwen
– Flyers maken
– Logo’s maken
– Templates social media maken
– E-book lancering planning en technisch regelen
en nog veel meer!
Zo heb ik bijvoorbeeld ook strategiesessies en inspiratiesessies gedaan met ondernemers. Te gek om met hen mee te denken!
Mijn werk als VA is nooit saai, nooit hetzelfde en ik kies zelf welke opdrachten me aanspreken en ik leuk vind om te doen.
Bij alles draait het om de groei van het bedrijf van de ondernemer. Zolang je dit in je achterhoofd houdt snap je jouw meerwaarde hierin als VA helemaal!
Overigens zijn er ook VA taken die ik zelf nog nooit heb uitgevoerd zoals HR/Boekhoudkundig en juridisch.
Er is zoveel mogelijk binnen dit VA vak dat het bijna voor iedereen een optie is die online wil werken.
In het groepstraject VA Design zijn er 7 live Q&A’s waarin ik ook daadwerkelijk met de startende VA’s meedenk over hun aanbod. Niets is te gek!
Lijkt het VA vak jou iets?
Doe de gratis test om te kijken of het vak bij je past!
Je kunt ook al aan de slag met de gratis 1,5 uur durende VA training.
3 keer per jaar start er een groepstraject. Kijk hier voor de eerstvolgende startdatum!
Daarnaast is er de online training variant die je op elk moment kunt starten.
Heel veel plezier met jouw VA-reis!
Mocht je nog vragen hebben, stuur me dan een berichtje.